tisdag 18 augusti 2009

Echovox - fortsättningen

Här kommer fortsättningen på sagan.

Företaget ifråga svarade till slut vänligt men bestämt att de inte tänkte betala tillbaka någonting, eftersom vi hade beställt de där koderna vid fem (!) tillfällen á 50 kr från mobiltelefonen. Sedan följde en mycket detaljerad lista på när dessa beställningar ägt rum, en lista som kan tyckas mycket övertygande. Men vi har ju inte beställt något! Vi har INTE skrivit NEXON i några sms och skickat dem till ett femsiffrigt nummer som börjar med 71.

Skam den som ger sig. Jag bestred allt en gång till och talade om att varken jag (som ägare av abonnemanget) eller min minderårige son (som användare) överhuvudtaget vet vad de pratar om. Och att jag anser att de ska betala tillbaka.

Resultat: Ett skumt mail där de beklagar att minderåriga är inblandade och ber om ett "officiellt dokument" med sonens namn och personnummer. Som någon slags bevis för att han är min som, eller vadå? Skulle jag skicka ett peronbevis eller vad menar de? Och varför? Inte ens ett officiellt dokument kan ju egentligen bevisa att det är han som använder telefonen. Men det är väl meningen att det ska vara svårt och knöligt att överklaga och få sina pengar tillbaka.

Samma dag på eftermiddagen kom det ett nytt mail, utan tidigare konverstion i. "Vi har blivit kontaktade av Etiska Rådet för betalteletjänster och har beslutat återbetala 250 kr." Wow! Även om mitt tjat inte räcker så långt, så kan andras tydligen göra nytta. Eftersom "vår finansiella avdelning befinner sig utomlands" behövde de en faslig massa uppgifter tillsammans med mitt kontonummer. Hmm.

Nu har jag öppnat ett nytt (tomt) konto som detta skumma företag gärna kan få numret till, skickat alla nummer och koder de behöver samt fått en bekräftelse på att återbetalning ska ske inom 30 dagar.

Återstår att se om sagan får ett lyckligt slut.

Inga kommentarer: