onsdag 29 juli 2009

Echovox' bedrägerier

Senaste fakturan på sonens mobiltelefonabonnemang hos Telia var dubbelt så stor som den brukar vara. Detta innebär inga horribla summor, men måste naturligtvis ändå kollas upp. Det visade sig att det köpts två tjänster från Echovox för sammanlagt 100 kr, något som han inte kändes vid på något sätt.

Nehej. Minns han inte, vill han inte berätta eller har han faktiskt inte beställt några tjänster? Hur kan en mamma veta?

Mamman ifråga googlade för att få lite på fötterna och eventuellt kunna friska upp sonens minne om vad det kan ha handlat om. Resultatet blev istället att hon (dvs jag) är alltmer övertygad om att han är fullkomligt oskyldig. Det visar sig nämligen att det finns väldigt många människor som debiterats för tjänster från Echovox som de aldrig har beställt. Tydligen ofta barn, dessutom ofta summor som är betydligt större än våran lilla hundralapp. Snacka om bedrägligt beteende.

Intressant! Men hur har det gått till? Varken sonen eller jag (som är räkningsmottagare) har knappat in telefonnumret i någon ruta på nätet, t.ex. för att få tillgång till resultatet av ett IQ-test eller för att få delta i någon tävling. Han har inte skickat några SMS med pinkoder eller andra beställningar i - men däremot fått en del konstiga själv. Dessa har han enligt uppgift absolut inte svarat på, vilket ju är bra. Däremot har han raderat dem allihop och kan inte redogöra för vad det egentligen stod i dem. Suck.

Trots att min man är mycket upprörd över att vår teleoperatör på detta sätt agerar indrivare åt företag med maffiametoder, verkar det utsiktslöst att försöka vägra att betala Telia. Iallafall såvitt jag begriper av vad de själva säger, vad andra upplevt och vad det står i det finstilta. Den räkningen är alltså betald, men så här har jag gjort istället:

1) Ringt och frågat Echovox vad det handlar om 020-793604
2) Spärrat abonnemanget ifråga för betalsamtal. (Men ett kontantkort går inte att spärra.)
3) Skrivit e-post till Echovox och bestridit kostnaden.
4) Skrivit e-post till Etiska nämnden för betalteletjänster och bett om hjälp att få pengarna tillbaka. (Men jag glömde tala om att användaren av abonnemanget är omyndig och alltså rimligtvis inte kan ingå några avtal med någon. Om nu det kunde hjälpa.) Läs gärna mer på deras hemsida!

Enligt kommentarer på nätet verkar detta förfarande kunna ge resultat, dvs pengarna tillbaka. Men isåfall vill företaget ifråga ha ditt bankkontonummer... Lösningen är tydligen ett gratis servicekonto i din bank, som sedan slussar pengarna vidare till dig utan att du behöver lämna ut känsliga uppgifter.

Ja, ja. Vi får väl se vad som händer.

Inga kommentarer: