söndag 29 augusti 2010

Skumt är nog bara förnamnet

En liten, liten anonym platsannons bland de andra stora och prydliga. Bara text: Svetsare några timmar vid behov, Receptionist/värdinna några timmar varje dag, Städ några timmar i veckan vid behov. Och så ett mobilnummer.

"Hmm... Deltidsjobb växer inte på träd. Svetsare låter tillräckligt förtroendeingivande för att det inte ska verka sexklubb eller liknande. Jag ringer!" (Och genom att googla på telefonnumret fick jag fram hemsidan alldeles lagom tills han svarade.)

Samtalet blev kort och ganska ensidigt, eftersom det var mest jag som pratade utan att få några direkta svar. Jag är välkommen på tisdag kl. 11 - "ansiktet utåt är viktigt, så vi måste ses först" - och kan jag skicka honom en e-post där jag talar om att jag kommer och vilken tid vi har bestämt? Ja, jo, det kan jag. När han ville lägga på bad jag om namnet igen och fick det, men bara ett förnamn.

"Ja, ja. Jag får väl åka de tre milen dit och kolla vad saken gäller. I och för sig har det något med hundar att göra - och Viktor är ju pälsdjursallergiker - men det finns ju dusch och möjlighet att köra med ombyten..."

Vid närmare eftertanke och uppmuntrad av min man bestämde jag mig för att googla lite till på företaget. Mannen ifråga och hans fru äger det, det har funnits i fem år, ingen annan är anställd, årsomsättningen är på bara några hundra tusen (vilket knappast borgar för att jag får någon lön, iallafall inte vitt). Flera olika bloggare på olika hundsidor varnar för att ha med företaget och den här mannen att göra. Servicen är obefintlig, varorna dåliga, ägaren otrevlig mot kunderna så fort minsta problem uppstår.

Dubbelt hmm...

"Ansiktet utåt" - jo, jag tackar jag. Det låter inte som något trevligt jobb att bli buffert mellan besvikna kunder och ogin ägare - och att försöka göra ett bra jobb i den situationen är ju omöjligt. Frågan är ju dessutom om man får betalt för det.

Jag har ställt in mötet ifråga. Jag är i och för sig fortfarnade på jakt efter ett deltidsjobb, men någon måtta får det vara! Det är ingen idé att slösa tid på något som känns så pass skumt. I den kommande veckan ska jag istället helhjärtat ägna mig åt att påbörja höstens första kurs: Text och bedömning i ett andraspråksperspektiv!

Inga kommentarer: