tisdag 5 juni 2012

Konsekvenser av glassätande

Minns ni den där första varma sommardagen för några veckor sedan? Då bestämde jag mig helt sonika för att äta årets första glass i väntan på bussen. Icas förbutik fick det bli - och där hade de också en faslig massa pocketböcker med ett specialpris om man köpte fem. Det fick konsekvenser. (Förutom att jag njöt av glassen.)

Några dagar senare bestämde jag mig nämligen för att utnyttja årets sommarläsningserbjudande redan i tidig maj. (Jag FÅR inte köpa en massa böcker hela tiden, de får inte plats i hyllan och det finns utmärkta bibliotek. Men till sommaren måste man ju lägga upp ett litet bärbart lager, så då tillåter jag mig det.) Jag hittade fem titlar som kittlade mig lite och som kändes lite somrigt lättlästa, av för mig mestadels okända författare. Härligt lyxigt att ha dem väntande på mig!

Till senaste bokcirkeln visade det sig att vi behövde en annan bok än någon av dem vi hade pratat om i gruppen som intressanta. Ett snabbt beslut krävdes av mig och väninnan - och inte hade vi så särskilt många idéer. (Man behöver ju oftast kolla upp att inte för många av oss har läst boken ifråga redan.) Till sist satte jag mig och läste upp titlar och baksidestexter på de fem pocketböckerna i telefonen och vi beslöt att en av dem nog kunde passa som bokcirkelbok i den stressiga maj månad. Om inte för läsupplevelsen, så för att det borde finnas intressanta frågor att prata om. Och sådana böcker har vi ju läst förr. Inte sällan har de varit skrivna av högt uppburna författare, även om det inte var fallet den här gången.

Om det blev bra? Jag återkommer när jag har smält det hela lite. Och rabarberpajen som jag bjöd på var god - med glass till!

Inga kommentarer: