tisdag 6 oktober 2009

Det bidde ingenting

Nu är de färdiga! Den utredningsgrupp som, med oberoende ledare Per Unckel i spetsen, skulle jobba med att förstå varann i frågan om lärarnas arbetstid har lagt fram sitt slutdokument inför den stundande avtalsrörelsen. Resultatet blev att fack och arbetsgivare inte har samma syn på saken.

Jag är inte alls förvånad, men ganska ledsen. Det hade varit trevligt om parterna hade kunnat närma sig en samsyn i denna så viktiga fråga - hur mycket tid lärarna ska ha för den enskilde eleven i skolan.

(Men så uttrycker sig naturligtvis inte Sveriges kommuner och landsting. De talar lite svävande om de enskilda skolornas/rektorernas möjlighet att anpassa sig till lokala behov. Hittills har detta inneburit att lärare får göra alltmer annat istället för att undervisa och handleda eleverna, vilket naturligtvis minskar möjligheterna att sköta huvuduppdraget på ett bra sätt.)

Vi har kort sagt inte kommit någonstans och såret är fortfarande lika infekterat. Hur blir avtalsrörelsen då?

En 40-timmarsvecka skulle vara helt okej för mig - istället för den nuvarande med 45 timmar -om arbetsmängden bara anpassas därefter SAMTIDIGT som jag får hinna med mina elever. Men tyvärr vågar jag inte längre lita på att det är så det är tänkt.

Se där, ett typiskt uttryck för den ömsesidiga misstro som Per Unckel berättar om i sin personliga rapport!

Inga kommentarer: