lördag 19 november 2011

Tillgången på klassiker

På utvecklingssamtal med yngste sonen häromdagen, fick jag veta att de ska ha tema Klassiker i svenskan snart. När jag kom hem kunde jag inte låta bli att kolla vad vi egentligen har i bokhyllorna.

Inte för att jag vet precis hur hans svensklärare definierar klassiker, men efter att ha försökt undvika senare halvan av 1900-talet blev resultatet följande:

Almqvist, Carl Jonas Love: Det går an

Beecher Stowe, Harriet: Onkel Toms stuga

Bergman, Hjalmar: Flickan i frack, Farmor och vår Herre

Brontë, Charlotte: Jane Eyre

Dickens, Charles (Bylock): Oliwer Twist

Dostojevskij, Fjodor: Brott och straff, En otäck historia

Eddan, den äldre poetiska

Fogelström, Per-Anders: Mina drömmars stad

Homeros: Odysséen

Lagerlöf, Selma: Gösta Berlings saga, Löwensköldska ringen

Martinsson, Harry: Aniara

Marinsson, Moa: Kvinnor och äppleträd

Orwell, Geroge: 1984

Orcy, Baronessan Röda nejlikan

Pyle, Howard (Bylock): Robin Hood

Remarque, Eric Maria: På västfronten intet nytt

Stevenson, R.L. (Bylock): Skattkammarön

Strindberg, August: Röda rummet, Hemsöborna

Söderberg, Hjalmar: Doktor Glas, Martin Bircks ungdom

Tolkien, J.R.R: Bilbo. En hobbits äventyr.

Verne, Jules: Jorden runt på 80 dagar

Voltaire, Francois: Candide

Woolf, Virginia: Ett eget rum, Mot fyren


Inte så illa, faktiskt, även om blandningen är stor. Välkommen att låna!

("Men mamma, hur många böcker har vi egentligen? Vad jag än frågar om, så går ni och hämtar en bok ju. Man kunde tro att det är biblioteket.")

Inga kommentarer: