fredag 7 mars 2008

Mitt läsande

Som det väl har framgått av denna blogg läser jag en hel del och tycker om böcker. Sanning att säga har jag till och med ett visst behov att äga dem, i alla fall de jag tycker är bra och vill kunna läsa om utan besvär. Men jag jobbar med den biten - eftersom jag pretentiöst nog någonstans ändå inte vill fästa mitt hjärta alltför hårt vid världsliga ting, eftersom det finns utmärkta bibliotek och eftersom vi inte har plats med fler bokhyllor här hemma!

Under rubriken "Läser just nu…" till höger kan den intresserade följa vad jag sätter i mig, även om listan inte är heltäckande. Så här funkar det nämligen: För det mesta har jag någon faktabok som ligger halvläst och väntar på när jag har ork och lust. (Just nu är det som synes Göran Häggs Välfärdsåren. Den är mycket intressant men kräver ett ganska stort mått av koncentration.) Oftast har jag också någon skönlitterär bok på gång som har funnits på borde läsa-listan ett tag, men som jag av någon anledning tycker/inbillar mig kräver lite mer. (För närvarande representeras den boken av Lars Ahlins Natt i marknadstältet, en av de titlar som står på litteraturlistan för den nätkurs jag ska påbörja i slutet av mars. Jag har snart läst tvåhundra sidor, vilket är knappt hälften, men vet fortfarande inte vilken som är den röda tråden.) Dessutom läser jag i princip ständigt en bok för att slappna av. Det handlar ofta om omläsning och skumläsning och det går fort - så fort att jag inte ids byta titel i listan riktigt varje gång. (Jag har nog skrivit dit ungefär varannan. Ganska ofta är det en gammal pusseldeckare, just nu en lite nyare. Men det ska vara ganska lugnt, trots blod och död, och inga sådana där flämtande thrillers där man aldrig hinner andas ordentligt.) Slutligen läser jag Bibeln, dels hela böcker som ofta diskuteras i en bibelstudiegrupp och dels kortare bitar i min ensamhet.

Naturligtvis tillkommer även andra böcker och texter av olika slag, men i det stora hela är detta en hyfsad beskrivning av min bokkunsumtion just nu. Jag har inte sagt något om bokcirkeln jag deltar i, vars böcker kan höra till de flesta av kategorierna, men det tar jag en annan gång.

Ja, nog är jag bokberoende. (En ganska trevligt ord-sammansättning. Mycket trevligare ord än "bookoholic", som jag heller aldrig sett eller hört men som nog skulle betecknas som modernare i dessa tider.) Frågan varför jag läser ska jag dock också lämna till en annan gång.

Inga kommentarer: