tisdag 4 mars 2008

Vårprojekt

Solen skiner och humöret är utmärkt. Några grader kallt, blå himmel och små rester av det minimala snöfallet i helgen här och där i gräset. Underbara promenader och riktigt sköna fikastunder i soligt lä-läge utanför ytterdörren, gärna med en bok i knä´t.

Tar ett varv runt tomten och konstaterar att snödropparna är överblommade, krokusarna tittar upp och tulpanbladen visar sig de också. Med den här farten borde man nog ägna sig åt vårbruk i trädgården. (Eller tomten, som jag alltså brukar envisas med att säga. Det låter lite mindre ambitiöst än trädgård.) Ett antal fröställningar behöver klippas ner, men det är väl bäst att vänta tills det inte blir några fler minusgrader. Hösthallonen håller på att ta över helt, så de flesta nya skott måste helt enkelt grävas upp. Och så behövs det mer jord och sannolikt lite gödsel både här och där. För att inte tala om mitt sten- och torvparti (som bara har en sten). Det behöver rensas, grävas om, fyllas på och färdigomgärdas av den sista kantbiten som står i garaget.

Men vitsen med tidig vår är ju att man inte ska behöva känna att allt trädgårdsjobbet pockar på att få bli gjort. Istället kan man ägna sig åt alla andra projekt samt en och annan god bok. Jag går för närvarande successivt igenom högarna med kläder vid symaskinen - laga, återanvända på annat sätt eller kasta? Fotografierna från de senaste två åren skulle behöva komma in i pärmar, och källarrenoveringen har knappt styrfart. Allt är rätt roligt att syssla med, men tiden är ju begränsad. (Egentligen ska man visst bläddra i frökataloger och planera sommarens blomning. Jag kan föralldel njuta av bilderna, men sår några frön i förväg gör jag definitivt inte. Resultatet blir huvudsakligen förslösad kvinnokraft och några blekgröna, raka streck som lägger sig ner mot jorden och dör. Till min glädje är jag tydligen inte ensam: Läs en fröhatares funderingar på odla.nu) Man får helt enkelt välja sina krig och jobba för sina njutningsstunder, precis som i barnuppfostran.

Så länge solen skiner klarar jag allt!

Inga kommentarer: