söndag 26 oktober 2008

Man får träningsvärk av femtonspelet

I helgen har vi påbörjat en ny runda av villaägarens stora femtonspel. (Ja, du vet den där lilla kvadratiska plattan med femton flyttbara rutor och ett hål, där man skulle flytta runt dem tills siffrorna kom i ordning eller bilden blev rätt.)

Vi vill ha den tomma rutan i källaren, i vår gillestuga, för att kunna fortsätta renoveringen. Alltså måste vi flytta på all isolering och alla gipsplattor som vi rivit ner från väggarna. (Träreglarna och trägolvet och panelen har vi redan kastat i en container.) Isoleringen är det inget fel på, så den tänkte vi lägga på vinden så småningom. Just nu ska dock de omysiga mineralullsrektanglarna mellanlanda i garaget över vintern. Men där är det fullt! Och för att kunna påbörja städningen av garaget, behövde vi röja lite i förråd och hobbyrum i källaren så att det blev lite bättre plats där. Dessutom har vi ett fasadprojekt som inte är riktigt avslutat...och som genererar platskrävande prylar.

Du fattar vad jag menar. Ett evigt femtonspel.

Maken röjde hobbyrummet i fredags. I lördags rev han ställningen och började sortera alla brädbitarna, som i många fall ska in i garaget för att torkas över vintern. Jag ägnade lördagen åt att metodiskt tömma garaget på 50x1,08 kvm klinker. Och bära ner alla de små paketen (som rimligen väger minst 10 kg styck) i hobbyrummet, ett i taget. Detta innebar femtio varv som såg ut så här:

1) Böj mig ner och ta tag i det tunga paketet - böj knäna och lyft upp.
2) Gå genom garaget, ner ett trappsteg och ut på uteplatsen, upp ett steg och in i huset samt ned för tolv trappsteg till källaren. (Luta mig gärna lite extra bakåt så att jag inte ramlar!)
3) Fortsätt in i hobbyrummet, böj knäna och placera paketet försiktigt på lämpligt ställe.
4) Gå tillbaka till garaget.

Efter tio stycken tog jag paus - fikade och/eller läste tills svetten torkat in. Och idag har jag en ganska saftig träningsvärk, men känner mig väldigt duktig efter att ha flyttat på sisådär ett halvt ton!

Inga kommentarer: