torsdag 28 augusti 2008

Associationer

Tänk vad ord hör ihop! Jag satt härom kvällen med förberedelserna till nästa lektion i svenska som andraspråk och tänkte att jag skulle samla orden vi använde förra gången i teman. Allt för att förenkla inlärningen, genom att repetera dem i ett meningsfullt sammanhang. Problemet är att det inte är lika lätt som det låter.

Eftersom elevernas förstaspråk är engelska, som jag ju som svensk behärskar ganska bra, blir jag ständigt påmind om en massa andra ord som bör tas upp i sammanhanget. (Om inte jag gör kanske eleverna gör det.) Ta t.ex. det svenska ordet 'kunna'. Det kan förklaras med det engelska ordet 'know', dock med tillägget 'know something'. För om det handlar om att 'know someone' motsvaras det snarare av 'känna', som ju i sin tur kan översättas med 'feel'... Trots mina ansträngningar att förenkla är risken med andra ord ganska stor att det blir lite rörigt. Vi får hoppas att de lär sig något ändå.

Veckan susar fram och jag har snart hunnit med allt, tror jag. Lektion idag, träning och stryktid ikväll. Imorgon sista dagen i godsvagnsarkivet, som måste bli hyfsat klart så att museet kan visas utan allt skräp på perrongen. Eftermiddagen dukar jag med syrran och på lördag är det bröllop! På söndag sjunger vi med kören i högmässan, en granne har öppet hus och jag tänkte att jag någon gång i denna månad skulle dammsuga huset. Särskilt som jag på måndag åker till Mariadöttrarna, efter att första ha besökt Arbetsförmedlingen (hur länge tar det den här gången?) samt det företag som samfällighetsföreningen köper kassörstjänsten av.

Men sen ska jag vila, be, sova, promenera, äta gott, läsa, ta det lugnt och tänka några dagar på Ombergs sluttningar. Utan telefon, tidning och dator. (De två förstnämnda sakerna finns, men jag väljer bort dem sånär som på något kvällssamtal med maken.) Det ger mig associationer som gör mig glad!

Inga kommentarer: