tisdag 19 augusti 2014

Bokserier med olika karaktär

Jag fortsätter sammanfattningen av min sommarläsning. Den mesta lästiden har jag ägnat åt att läsa tredje boken i en serie respektive alla sju böckerna i en annan.

Tredje boken i Guillous serie om 1900-talet heter, mycket fyndigt och träffande, Mellan rött och svart. Som läsaren förstår behandlar boken tiden mellan världskrigen. Researchen är god, familjens öden går vidare hand i hand med de stora världshändelserna och texten är naturligtvis välskriven. Ändå blir jag lite trött ibland.

Kanske finns förklaringen i något av det jag kommenterat i samband med läsningen av de tidigare böckerna (Läs om Brobyggarna och Dandy här), men mycket troligt är att maken har gjort rätta analysen: "Det är ju Tiden som är huvudpersonen!" Ja, det är det. Och då blir ju de andra bara bipersoner, som egentligen inte är viktiga i sig utan bara för att spegla Tiden. Ett svårt grepp att gestalta så att det känns angeläget.

Men intressant är det och jag kommer att läsa också nästa del när den kommer. För hur 17 ska de slingra sig ur andra världskriget med livhanken och familjeföretagen i behåll?

---------

Om ni inte redan har gissat det så har jag alltså läst om alla Harry Potter-böckerna igen. (Dem har jag skrivit om tidigare här.) Dessutom kollade vi in Warner Bros. "The making of Harry Potter" när vi var i London i somras och jag köpte alla böckerna på engelska, till nästa omläsning. Och i söndags så besökte vi också vandringsutställningen i Norrköping - "Harry Potter: The Exhibition" - för att se och jämföra och veta.


Inga kommentarer: