fredag 8 augusti 2014

Det händer när du vilar

Ojojoj. Jag har läst massor med böcker men inte skrivit här på evigheter. Jag har liksom inte orkat, varit för trött. Men det här är det första av några kortare inlägg om årets läsning sen vi hördes sist.



Har just läst ut Tomas Sjödins Det händer när du vilar. Den ska läsas långsamt. (Men jag tror att jag måste börja om nu.) Så här står det i första kapitlet:
Vilan har hamnat i vanrykte. Vi ursäktar den som vore den en synd. Vi försvarar den som vore den en brottsling. Och vad värre är, vi hanterar den som om den vore något vi egentligen klarade oss lika bra utan. Det har gått så långt att det till och med betraktas som fult att vara trött. Den här boken är mitt motdrag

En underbart vilsam bok om sabbatens, den regelbundna vilans, nödvändighet och möjliga konsekvenser om man tar tredje budet på allvar. Boken är full av saker jag skulle vilja citera, så det är svårt att välja...

"Jag tror allt starkare att det är med själva livet som med vårt gamla hus - det är till sin natur något pågående. Det ska inte bli färdigt, för medan det pågår lever våra drömmar och vår längtan. Och detta, om något, är en tanke att vila i. Vila, mitt i det pågående, för klart blir det aldrig."


Inga kommentarer: