onsdag 27 augusti 2014

Riktigt djup och tänkvärd mormor

Hittade ett A5-papper fullklottrat med bokcitat. Det här passar ganska bra på dem jag ska nämna idag:
Alla böcker kan indelas i två kategorier: böcker för stunden och böcker för alla tider. 
(John Ruskin)

Det förstnämnda gäller definitivt Catharina Ingelman-Sundbergs otroligt sega och långtråkiga Kaffe med rån. (Eller ja, kanske inte ens för stunden då.) Visst fanns det roliga vändningar, men nä. Fler böcker av henne behöver jag inte läsa.

Det senare kanske är lite väl pretentiöst att påstå för Fredrik Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt, men den boken var sommarens överraskning för mig! Hans bok om mannen som heter Ove, fick mig att både fnissa och le varmt. (Läs vad jag skrev på bloggen här.) Bok nummer två var ännu ett strå vassare. Här finns också en Ove, om än kvinnlig. Och massor med mer eller mindre vildvuxna karaktärer av andra sorter. Men framförallt är författarperspektivet (Elsa, snart åtta) skickligt och trovärdigt genomfört och boken berör med tiden en hel del både viktiga och sanna saker om detta att vara människa.

Och det är väl ungefär det jag tycker att böcker ska göra. Så läs den!

Inga kommentarer: