söndag 25 januari 2009

Julklappen nu utnyttjad

Tillbaka i ett grått januari, men det är inte dumt att vara hemma. Vi har emellertid haft en mycket trevlig utflykt till Säfsen torsdag till söndag - och där var det vitt inte bara i backen. (I morse fick maken faktiskt gräva fram bilen inför packningsbestyren, eftersom det hade snöat en dryg decimeter i natt.)

Inte för att jag är någon vinterälskare av stora mått, men... Ska det vara kallt kan det gott vara vitt också. För det är rätt vackert! Följaktligen tittade jag noga och medvetet ut på det snöviskande landskapet utanför vindrutan så länge det varade.

Ja, jag har åkt skidor på tvären igen, dvs för andra gången i mitt liv. Jag kan konstatera att jag så småningom bibehöll en hyfsad kontroll över mig själv och skidorna i princip hela backen ner - om jag koncentrerade mig hundraprocentigt på just detta. I snälla, gröna backar givetvis. (Nej, jag prövade inga andra. Så roligt är det inte.)

Elvaåringen ställde sig på skidorna, ramlade ett par gånger och åkte för övrigt i full fräs. Han och maken (som ju är uppvuxen med sånt här) avslutade till och med andra dagens åkning med en svart backe! Trettonåringen tog under protest på sig slalomskidorna och behöll dem på i ungefär en timme. Under denna tid surade och gnällde och skällde han oavbrutet, även om han inte ramlade särskilt mycket mer än vad jag gjorde. Sedan satt han i matsäcksrummet och spelade game boy, innan jag tog av mig skidorna och vi åkte lite pulka tillsammans. Dagen avslutades med att vi bytte till längdskidor.

På lördagen lämnade vi alltså pappa och lillebror i slalombacken och gav oss ut i skogen för att njuta av att ha tillgång till våra vrister. Elljusspåret var dock så illa skyltat att de två kilometer vi hade tänkt värma upp med byttes till nästan fem. Men vi skällde inte på varandra en enda gång! När vi väl hittat tillbaka till bilen gjorde vi dock ett högtidligt "give me five". Heja oss! Att lunchen blev lite sen tog de andra tack och lov med jämnmod.

Boendet? En lägenhet av fyra i ett gult hus strax bredvid infarten till backen. Rymlig och trevlig, i allafall om man inte har alltför stora krav på ålderstigna badrum. Möjligen skulle de behöva köpa en ny dammsugare som varken bits eller faller i bitar.

Så ja, vi har haft det bra!

Inga kommentarer: