onsdag 23 april 2008

Blogg igen

Nu är jag uppkopplad igen, med sladd tills vidare. Trodde inte att jag faktiskt skulle börja utveckla en viss abstinens med ett strulande nätverk, men så har det varit några dagar. Mest handlar det kanske om frustrationen över att bara nästan kunna komma åt sin brevlåda och kursportalen till nätkursen jag försöker följa.

Men nu får jag ta tag i Mysans frågeformulär (eller rättare: den som är ursprunglig ansvarig utgivare). Det kommer inte att generera några längre svar, eftersom jag är en gröngöling. (Vilket får betraktas som en evig tur, eftersom det är alldeles för långt egentligen.) Låt se:

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan januari i år.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Läs mina inledande kommentarer från januari!

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Det var också en fråga. Men jag gillar Mysan mitt i livet.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag har inte gått tillbaka och läst dem ordentligt redan/än, bland annat för att den besöksräknare jag har räknar upp för varje klick från min sida (och det är ju fusk!).

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Mysans.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Mysans är en dagboksblogg. Ibland (men inte regelbundet) tittar jag runt bland skol- och pedagogikbloggar. Så lite kan man inte göra statistik av.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Mysan.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Mysan.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Det tycker de väl att jag gör som jag vill med, antar jag.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Vet inte, men det förutsätter jag. Jag är ju jag.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Vi får väl se! Hittills går det bra. Jag är nog bara personlig.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Tja, vem vet. Rätt mycket lär det bli. Saker som är privata stannar i det verkliga livet och mellan fyra ögon.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag blir mest förvånad - och naturligtvis glad - om någon läser mina utströdda infall. Vi människor söker ju föralldel alltid bekräftelse, så jag ska inte påstå att inte det är en del av det, men den här bloggen har hittills fungerat lite som fikasnacket på jobbet som jag inte har.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Kanske. Eftersom texterna ofta handlar om livet och om att vara människa (precis som romaner) kan man nog iallafall genom sina reaktioner på dem lära känna lite mer om sig själv.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Hur då? För att man lämnar ut för mycket? Eller för att egot kan växa sig hur stort som helst när man aldrig får mothugg?

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?
Har ingen erfarenhet.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Finns det några om man gör det på sina egna villkor?

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Det är inte omöjligt. Undrar vad den kommer att handla om då?

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Det beror väl på hur det utvecklas - och om det skrivs något som berör och påverkar många.

22. Avslutningsvis 1 : Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Se svaret på fråga 13. (Ja, jag är en mardröm för enkätförfattare.)

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag får lite koll på humör och händelser i Mysans liv när vi inte hinner prata på annat sätt.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Det kan jag ju inte, eftersom jag inte känner till några än. (Dessutom brukar jag inte skicka kedjebrev vidare...)

Pust! Nu har jag gjort vad vänskapen kräver. Och det är dags att läsa Harry Potter för barnen - om de nu kan slita sig från inlinesåkningen för att gå och lägga sig...

Inga kommentarer: