tisdag 26 februari 2008

Nu har jag sjungit ut!

Tisdagskvällarna är mina körkvällar. De är befriande och avslappnande och kräver samtidigt all min koncentration. Och var jag trött och glåmig innan, så är jag ännu tröttare efteråt - men samtidigt pigg och alert så att det inte går att sova på ett bra tag.

Faktum är att jag har sjungit i kör mer eller mindre hela livet. Att i två och en halv timme, tillsammans med tjugotalet andra samt en kunnig ledare, hårt arbeta på att få våra enskilda röster att fungera tillsammans... Det är en spännande utmaning som lyfter oss ur vardagslunken. Det är det gemensamma resultatet som räknas, men samtidigt är varje enskild insats viktig för helheten. (Och de gånger någon eller några av oss tappar koncentrationen märks det direkt!) Att jag gillar Mozart och Bach och annan musik gör ju inte saken sämre.

Ibland är jag direkt lycklig när jag väl kommer hem - oftast iallafall nöjd med livet. Kanske måste det upplevas för att man ska förstå, så testa gärna själv vid tillfälle i en kör nära dig! (Sverige är ju nedlusat av körer, så det borde inte vara något problem att hitta en för dig!)

Inga kommentarer: