lördag 23 februari 2008

Utvärdering

För att fira mitt tionde inlägg i bloggen, tänker jag göra en utvärdering. Jag måste dock redan från början bekänna att även om det finns någon slags systematik och tanke i denna utvärdering, så är inte kriterierna jag använder mig av särskilt uttalade eller objektiva. Jag jämför helt enkelt med vad jag för egen del anser om läsbarhet, trevlighet och personlighet. Och avslutar med någon slags omdöme, precis som man ska. (Läs t.ex. Ove Karlssons Utvärdering - mer än en metod (Svenska kommunförbundet 1999).)

Namnet
FORMULERAT hette från början Formulerade funderingar, men den adressen blev så fasligt lång att ingen orkar skriva in den. Och jag tycker att det är bra om bloggen heter samma sak som adressen. Dessutom tycker jag att det är precis vad bloggen handlar om - saker jag har formulerat för mig själv och eventuella läsare. Jag saknar däremot en underrubrik, men eftersom jag inte riktigt vet vad jag kommer att skriva om är det svårt att hitta på en redan. Bedömning: OK

Layout
Vilsamt grön och grå med lite glada röda och blå textrubriker som piggar upp. Lite mesig och lite fyrkantig, men det duger bra så länge. Behöver dock en bild eller två för att det ska bli lite mer personligt. (Det får jag fixa en dag när det inte är sportlov, dvs när datorn med alla bilderna och scannern eventuellt är ledig!) Bedömning: OK

Etiketter
Det här med etiketter fungerar inte alls, men det är ju å andra sidan lite svårt att ordna något som inte riktigt finns än. Etiketten Förtretligheter och glädjeämnen är ju dessutom så vid att den kunde stå på vad som helst och alltihop. (...) Vänta nu... Vad var det jag just sa? Här har jag kanske min underrubrik? Bedömning: Uselt, men bör inte åtgärdas än.

Övrigt
- Lagom mycket på personbeskrivningen, tycker jag. Men någon slags bild skulle som sagt var inte skada.
- Besöksräknaren är kass (alternativt en glädjemätare) eftersom den räknar upp ett antal besökare även när jag håller på och redigerar sidan. Jag får prova någon annan gratisvariant vid tillfälle.
- Häromdagen hittade jag tidinställningen, vilket gjorde att jag kunde ändra till verklig tid (för mig). Det känns bra, eftersom jag aldrig gjort några inlägg mitt i natten.
- Läser just nu och en ny lista med länktips (som inte kan räknas som lista än) känns ganska lagom som bredvidläsning just nu.
Bedömning: OK

Samlat omdöme: Det här är värt att fortsätta jobba på - och är redan nu "good enough". Och så är det rätt kul att skriva också! (Har eventuella läsare några kommentarer mottages de gärna!)

Inga kommentarer: