tisdag 4 november 2008

Varför låter man bli att göra vissa saker?

Den här veckan tänker jag till slut få ordning på tomten och få in alla prylar från uteplatsen in i huset/garaget. Igår bar jag högen med skräpbrädor (rester från fasadprojektet) från baksidan till bakluckan, för vidarebefordran till tippen (vilket skedde idag). Idag har jag lyft in gräsklipparen, som huvudsakligen är av plast och alltså inte alls mår bra av några minusgrader, i garaget. Jag passade också på att förflytta tre femtiokilossäckar planteringsjord till baksidan, för vintervila på en plats där de inte är lika mycket i vägen som de har varit hela sommaren, med hjälp av en punkterad skottkärra. Det är detta sistnämnda som huvudsakligen föranleder rubriken.

Varför låter man bli att göra vissa saker? Som att...

...köpa ett nytt hjul (igen!) för flera hundra kronor?! Vår tomt är i och för sig omgärdad av en taggig häck som med osviklig regelbundenhet punkterar luftgummihjulet på nämnda skottkärra, men är det rimligt att alls ha en skottkärra när man ändå får slita som ett djur för att rulla en enkel säck? (Jodå, jag har gjort tröstlösa försök att hitta andra hjul som inte kan punkteras. )

...plocka in för vintern?! Det är i och för sig stökigt i garaget, men är det verkligen en vettig anledning till att kapital i form av dyrare trädgårdsmaskiner och annat förslösas i kalla frostnätter?

...sätta sig vid symaskinen?! Vi står i och för sig ännu inte på ruinens brant, men om jag fick tummen ur och lagade saker innan hålen blev för stora skulle de kanske vara möjliga att laga alls ibland. Så slapp man kanske någon av alla extra utgifter.

...göra en veckomatsedel?! Jag har ju periodvis lyckats med det och insett att det är en ganska bra idé, eftersom det minskar stressen något kring all denna mat som ska lagas jämt.

...fastlägga rutiner för promenader i dagsljus, den enskilda bönen etc?! Det här handlar ju också om att må bra!

...

Tja. Det kanske har något att göra med den där irrationella känslan som ibland kan infinna sig när man tar en överblick över hur diskbänken/tvättstugan ser ut: "Det är ingen idé att göra något för det ser snart likadant ut igen. Jag läser en god bok istället."

Och eftersom livet inte bör fyllas av dåliga samveten, utan av trevligheter som blandas med nödvändigheterna, så gör jag det. Också.

Inga kommentarer: