tisdag 17 februari 2009

Ett eget hörn

Det är lite trångt här hemma. Inte för att vi har dåligt med plats i vårt flexibla hus, som är större på insidan än på utsidan. Nej då. Men för att vi håller på och renoverar under så lång tid att extramöbler från andra rum nästan växer fast i det preliminära.

Den senaste tiden har jag känt det som om jag inte får plats eller har någonstans att vara på eftermiddagarna när huset är fullt av barn. Eftersom tvn (samt medföljande tv-spel och spelande ungar) inte längre är i källaren utan i vardagsrummet och eftersom datorn sällan är ensam i arbetsrummet (där det iallafall står en soffa för närvarande) ... är det inte lugnt någonstans mer än möjligen i köket.

Nu har jag tagit konsekvenserna av detta och av att det faktiskt är himla trist att läsa en god bok vid köksbordet. Jag har lyft in en lampa och en fåtölj i köket, helt enkelt! Den stora skänken (eller vad det kan tänkas heta när nedre hälften är vanliga skåp och övre hälften är vitrinskåp) smälter in rätt bra i hallen och får stå kvar där tills källaren är färdigrenoverad. Svårare var det inte.

Dessutom har jag frostat av frysen, minsann.

(Om vi hann? Nej, inte riktigt. Gästerna fick sitta på de gamla köksstolarna i söndags. Jag hann inte skruva ihop de nya innan de kom.)

Inga kommentarer: