söndag 8 februari 2009

Frustration i bokslutstider

Åh, så trött jag blir!

Om samfällighetsföreningen köper tjänsten ekonomiredovisning av ett företag (i brist på kassör), ska de väl klara av att sköta det också?!! Det är ju DE som är professionella och VI i styrelsen som är amatörer. Särskilt jag, som inte skulle komma på tanken att låta mig väljas till kassör. (Sekreterare och ordförande går bra däremot.) Men så verkar det inte fungera.

I egenskap av just ordförande har jag under året fått informera, förklara, påminna, fråga om sakerna är gjorda, ge bakläxa när jag fått betalningspåminnelser och försöka räkna ut vad det egentligen har stått i resultatrapporterna med hjälp av mina egna anteckningar. De första två punkterna är helt okej att behöva ägna sig åt - om det räcker att säga och skriva saker en gång. Inte flera. Och inte nu igen när det felaktiga bokslutet kommer...

Timmarna jag har lagt ned på att försöka få dem att göra jobbet börjar bli lite väl många. Visst blev det billigt, men lite mer omsorg hade gärna fått kosta.

Värst är nog ändå frustrationen. Om de har tagit jobbet ska de för sjutton gubbar se till att sköta det. Man kan inte först säga att det här blir bra och att man förstår allt, fortsätta med att göra fel och sedan fullkomligt strunta i kommentarerna. Så gör man bara inte! Och om det nu är så att jobbet är litet är det väl desto viktigare - och desto enklare - att sköta det snyggt? För jag inbillar mig att de faktiskt inte är så inkompetenta som de verkar.

(Det vore ju enklare och troligen mindre frustrerande om man tänkte så, förstås. Hmm. Ska fundera på att byta approach!)

Vilken tur att vi har en ny kassör på gång!!!

1 kommentar:

Mysan sa...

Gaaah vad frustrerande! Förstår om du blir trött, själv skulle jag blivit topp tunnor rasande...