lördag 21 mars 2009

Bokbyte

Tillbaka på banan och nätet tänkte jag skriva lite om den här idén med att byta böcker. Det är ju en väldigt trevlig idé att byta böcker med folk, men jag har upptäckt ett stort problem med det. Jag vill behålla de böcker jag tycker om. Och de andra kan man väl inte byta bort...?!

Till exempel
- De böcker som bokcirkeln ratat, som den senaste: Sandbergs Ta itu

- Några moderna svenska kvinnliga deckarförfattare som jag köpte en sommar för några år sedan. Dem byter jag gärna bort, eftersom de var helt okej men inte mer - för mig. (Tacka vet jag Agatha Christie, Maria Lang, Ellis Peters och Dorothy Sayers. Dem läser jag om vid behov istället.)

- I födelsedagspresent och julklapp fick jag av svärmor de två böckerna om Ökenblomman av Waris Dirie. Jag har inget emot min svärmor, men sådana där "sanna" böcker är oftast ganska ointressanta så... Jag tänker faktiskt inte läsa dem i sin helhet. (Läste början på den första för några år sedan när jag fick någonslags specialutgåva på bokmässan.)

- Några böcker av Liza Marklund. Jag har inte läst dem och har ingen större lust att göra det heller.

- Och så har jag ju Dan Browns två romaner, förstås. Änglar och demoner, som snart kommer på film, var mer intressant att läsa än DaVincikoden. Jag känner däremot inget som helst behov vare sig av att läsa om dem eller att se filmerna. De springer ju hela tiden. Till och med när man läste dem blev man anfådd.

(Varför jag inte kommit ut på nätet? Vi skulle uppdatera vårt bredband - och Glocalnet gjorde det för ovanlighetens skull på stubinen. Men så dröjde det några dagar innan det nya, modernare modemet kom...)

Inga kommentarer: