torsdag 5 mars 2009

Första boklistan

I bokcirkeln jag är med i har vi läst och diskuterat 32 st böcker sedan vi började i augusti 2005 - och jag är hemskt tacksam att jag får vara med i den här samlingen kloka kvinnor. Jag måste verkligen få rekommendera idén. Det är roligt och givande att läsa böcker samtidigt som andra trevliga människor gör det, så att man sedan kan diskutera dem!

Som jag säkert har skrivit förut: En bok är inte färdigläst förrän man har pratat om den med någon. Ett uttryck som någon annan klok människa har hittat på , men som verkligen stämmer.

Jag för bok (!) över vilka böcker vi läser, även om jag inte utvecklat det till någon läsdagbok. Oftast kommer man ju faktiskt ihåg vad man har läst ändå, iallafall den allmänna känslan av vad man tyckte. Och iallafall om boken - eller diskussionen - gjorde något intryck på en. (Det är väl bäst att tillägga att jag kan ha varit med i en givande diskussion även om jag inte kommer ihåg så mycket av den tre år senare. )

Så jag tänkte förfalla till det som alla tidningar ägnar sig åt hela tiden - att göra listor av olika slag. Ibland är det föralldel ett otyg, men ibland kan det också säga en hel del. (Vi får väl se vilken av varianterna som kommer att gälla mig!) Här kommer därför den första rubriken:

Böcker (i en serie) som jag inte vill läsa fortsättningen på
Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson
Alberte och Jakob av Cora Sandel
Din tjänare hör och Vredens barn av Sara Lidman (ej bokcirkeln)

Inga kommentarer: