söndag 23 augusti 2009

Gummibollsbyte

Jag har ägnat mig åt lite VVS-arbete. Det är ju verkligen inte mycket att skryta med, men det känns skönt att jag försökte - och lyckades - alldeles själv! Så här gick det till:

Ett: Toaletterna står och rinner hela tiden.
Det går åt en massa vatten och det låter så förskräckligt när de tankar in vattnet ett antal gånger varje natt - i onödan.

Två: Slå upp det!
Enligt boken kan felet bero på två saker: flottören eller gummigrejen. Eftersom vi (läs maken)ganska nyss bytte den förstnämnda i den toastol som är värst, borde det vara det senare som är problemet.

Tre: Ta en titt!
Jojomen. Snacka om söndervittrat gummi!

Fyra: Åk till favoritfarbror Leif i VVS-butiken och handla det som behöver handlas.
Jag kom hem med två gummibollar (ja, de heter så) och en flottörmojäng till den andra toan också. Som vanligt fick jag eftertänksamma instruktioner med mig på vägen.

Fem: Byt ut grejerna!
Denna del brukar jag lämna åt maken, men idag har jag alltså gjort det själv. Eller iallafall har jag bytt ut gummibollen i den ena toan - och nu fungerar det hela utmärkt.

Dessutom har jag visat ene sonen med kompis hur en toalett fungerar. Inte illa!

Inga kommentarer: