fredag 28 augusti 2009

Nya ord

Jag gillar vårt svenska språk, högt och rent!

En av trevligheterna är att det är så lätt att göra nya ord. Vi gör det hela tiden nästan utan att tänka på det med hjälp av sammansättningar och adjektivböjningar, men verben är ju också en favorit förstås.

Jag kommer ihåg när jag läste i mammas ICA-Kuriren på 80-talet om en tävling där man ville få fram bästa ordet för att laga mat i microvågsugn. Vinnaren kom på verbet "micra", som idag är en fullkomligt självklar del av vårt ordförråd. Häromåret vann en femåring priset för bästa nyord, som gick i samma stil: lysa med ficklampa - "fickla". Det är fantastiskt!

Yngste sonen har fått en ny magister nu i sexan. Av det lilla jag sett hittills av honom i skrift lider han av särskrivningssyndrom (om det nu var han som producerade packlistan till dagens utflykt), men det förlåter jag honom pga av den lilla lappen till oss som lovat att skjutsa barnen till kanotuthyrningen. Rubriken var nämligen fantastisk:

Paddlingschaufförer!

Mmm. Smaka på det.

Inga kommentarer: