torsdag 31 juli 2008

Tid att svettas

Idag var det dags. Jag kände att jag inte längre kan skylla på det flyttkaos som uppstår när man ska renovera det ena rummet och följdaktligen får flytta in alla möbler i de andra rummen. Visst är det trångt i vardagsrummet, men skjuter man in matsalsbordet mot bokhyllorna och fyller på med soffan så blir det faktiskt plats framför tv:n och tv-bordet. Och jag behöver röra på mig lite mer än under veckans promenader samt cykelturerna till jobbet. Så sätt igång, Lisa!

Alltså rotade jag fram videobandet, ställde vattenflaskan på bordet och körde igång med 50 minuter Friskis och Svettis i min ensamhet. Härligt! En riktigt genomkörare av kroppen (även om jag naturligtvis hela tiden tog det försiktigt och höll mig till de enklare basövningarna) som bidragit till att jag känt mig smidig och mjuk hela dagen.

Jag har förstått att det finns de som tycker att jag är knäpp, men det här fungerar för mig. (Invändningen att jag inte gjort detta på ett antal månader är inte väsentlig, eftersom jag definitivt inte skulle ha gjort något annat heller.) Men jag kan gärna försöka förklara varför:

- Jag har en hyfsad känsla för takt och klarar för det mesta av att kombinera arm- och benrörelser, så det känns bra. (Även om jag aldrig kommer att se lika käck och studsig ut som ledarna.)
- Jag behöver inte åka iväg någonstans och slösa tid på förflyttning eller extra duschar. (Den vanliga morgonduschen räcker ju om man gympar före.)
- Programmet är varierat så att man slipper dö av tristess. (Jämför löpning, simning etc.)
- Och det är alldeles gratis. (Min motvilja för att lägga ned pengar på att svettas är massiv, det spelar ingen roll att jag vet hur nyttigt det är och hur skönt det kan kännas efteråt.)

Så nu vet ni.

Inga kommentarer: