lördag 27 september 2008

Informationsmiddag

Det är inte lätt att vara en del av informationsamhället. Eftersom informationen ifråga fullkomligt exploderat och sprutar över oss från alla håll och kanter, så måste vi ju välja bort en del för att överhuvudtaget överleva. Och tydligen väljer många bort just samfällighetsföreningens infolappar.

Min tanke när jag började i styrelsen var följande: Engagemanget är lågt och informationen om vad det handlar om näst intill obefintlig. Det är omöjligt att engagera sig i något som man inte vet något om. Alltså måste vi se till att medlemmarna, dvs alla vi som bor i området och nyttjar gemensamhetsanläggningen ifråga, får veta vad det handlar om och vad vi gör - kort sagt vad pengarna går till. Förutom kallelse och handlingar till årsstämman, skriver styrelsen följaktligen ihop ett informationsblad ca tre gånger om året. Detta delar vi ut i brevlådorna - dock utan kuvert för att inte slösa pengar i onödan. Dessutom finns det numera en e-postadress man kan vända sig till med frågor, åsikter och skötseltips.

Men det kommer inte många på årsstämman - och folk fortsätter att höra av sig bara när de är riktigt förbannade över något och vill att jag ska fixa detta till deras fördel. Ibland känns det ganska tröstlöst.

(...)

Så nu suckar jag ett tag och sedan får jag väl rycka upp mig igen och tänka: Ja, ja. De har iallafall fått tillgång till informationen. Precis som när det handlar om att lära sig något så kan jag ju bara duka bordet, inte tvinga någon att äta.

Inga kommentarer: