måndag 22 juni 2009

En egen variant

I onsdags tittade jag på miss Marple igen. Jag gillar henne, men kände inte riktigt igen storyn trots att jag har läst boken. Alltså plockade jag ut Mord är lätt av Agatha Christie ur bokhyllan och läste igenom den - och det var ju inte så konstigt att jag inte riktigt kände mig hemma. Personerna och platserna är ungefär desamma, men historien och offren och drivkrafterna helt annorlunda. Mördaren är densamma/-e, men i boken är inte miss Marple med överhuvudtaget. Titeln fungerar dock fortfarande.

Samtidigt tycker jag mig känna igen ett av morden från tv-programmet... kanske från en annan bok av samma författarinna?

Intressant är det iallafall. Och sannolikt förklarar det varför varken maken eller jag var riktigt nöjda med upplösningen. Den var helt enkelt inte lika trovärdig som man är van vid.

Inga kommentarer: