torsdag 18 juni 2009

Motvikt

Härom dagen fick jag för andra gången ett rundbrev på Facebook som jag förutsätter är spam, dvs skräppost. Brevet sägs vara från grundarna av sajten ifråga och varnar för att det börjar bli trångt på Facebook. För att bevisa att jag verkligen är aktiv användare uppmanas jag att skicka brevet vidare till x antal av mina vänner, vilket ju inte precis skulle göra det mindre trångt, annars åker jag ut inom två veckor.

Jag skickade inte brevet vidare förra gången heller - och det är mer än två veckor sedan. Eftersom mitt konto på Facebook fortfarande är aktuellt, får man anta att jag har gissat rätt. Detta är skräp.

Jag fick också ett kedjebrev i min e-brevlåda. Det handlade, tror jag mig minnas, om att man ska vara positivt inställd till livet och varandra och annat käckt. Jag kommer inte ihåg riktigt, eftersom hela härligheten inleddes med tre stycken dåligt kamouflerade hot: Den och den (Med för- och efternamn nämnt!) kastade detta brev utan att läsa det - och pojkvännen dog tre dagar senare. Den och den brydde sig inte om att skicka det vidare - och förlorade jobbet och bröt benet eller vad det nu var. Den och den skickade inte till tillräckligt många - ja, jag minns inte vad det var för vederstyggligheter som hände för jag var mest irriterad. Men den som följde rekommendationerna fick guld och gröna skogar, minsann.

Jag kastade brevet i papperskorgen - och jag lever än. Så det så!

Mmm. Det finns rätt mycket skräp som virvlar runt på nätet, men så blir det ju lätt när många människor rör om i något på en gång. Det finns ju trevliga saker också, så jag tänker fortsätta finnas till här. Som motvikt om inte annat.

Inga kommentarer: